sunnuntai 6. tammikuuta 2013

Mummelin painajainen toteutui!

Vuosikymmeniä sitten nuoriso naureskeli sitä miten jotkut mummot käyvät pankissa tarkastamassa, että heidän säästönsä ovat siellä tallessa. Se oli yleinen naureskelun aihe. Nykyään meitä mummeleita kutsutaan "hiekan kuljettajiksi pankkisalien hienoille lattioille". Silti kaikki rahaliikenne toimii pankkien kautta. Harvassa paikassa voi laskun mennä maksamaan käteisellä.

Olen eläkkeellä, 66 v. entinen terveydenhuollon opettaja. Vuosia meni velaksi kouluttautumiseen, eikä niiltä vuosilta kertynyt eläkettä. Koitan sanoa, ettei eläkkeeni ole suuruudella pilattu!

Olen nyt viiden vuoden ajan käynyt vapaaehtoistyössä Nepalilaisessa orpokodissa. Vapaaehtoinen maksaa itse matkansa ja paikalla oleskelunsa. Orpokodin menoista (koulumaksut, ruoka, vuokrat, terveydenhuolto, ELÄMINEN) maksetaan 60% vapaaehtoisten maksuista ja 40 % lahjoitusvaroin.

Muutaman kerran olen maksanut osallistumiseni käteisellä ja muutaman kerran pankin kautta. Viime lokakuussa maksoin pankkini kautta (Tapiola), koska on keveämpi matkustaa, kun ei tarvitse kantaa huolta mukana olevista rahoista. Kaikki tuntui sujuvan hyvin. Oltuani kuukauden tyttöjen kodissa (orjuuteen myytyjen ja siitä pelastettujen tyttöjen) tuli kodin johtaja luokseni kertomaan, ettei ole saanut maksuani. Olin hämmästynyt ja kysyin oliko hän saanut kuittiani, jonka skannasin hänelle, heti maksamiseni jälkeen. Oli se hänellä ihan printattuna. Otin yhteyden pankkiini. Asiakaspalvelusta vastattiin, että minun tuli tarkistaa olivatko kaikki tiedot oikein maksussani. Olivat oikein! Lastenkodin johtaja kävi useaan otteeseen pankissa kysymässä rahan perään. Ei ollut tullut. Sanoivat kysyvänsä myös välittäjäpankista. Ei missään. Kijoitin asiakasneuvontaan uudelleen (kopioin koko kirjeenvaihdon, sillä minulle yli 800 € on iso summa). Sieltä ilmoittivat, että jos he alkavat tutkia asiaa se maksaa minulle 100 € tunti. Pyysin, että asia tutkittaisiin.
Koska pankista ei ole kuulunut mitään, menin pankkikonttoriin kysymään asiasta. Luukulla olevan tytön mielestä hänellekin tuo summa on suuri hukattavaksi. Hän vei minut kuitenkin konttorinhoitajan pakeille. Hän otti asiani vakavasti ja lupasi kysyä tapahtumien perään. Sainkin sitten vastauksen häneltä sähköpostiini, että pankki on kysellyt Nepalista, muttei ole saanut vastausta, mutta kyselisi jälleen.

Aikaisemmin sain oudon sähköpostiviestin Hollannista, VÄLITTÄJÄPANKISTA. Otsikko oli: Kielletty ulkomaanmaksu. Minua kehoitettiin ottamaan yhteys pankkiini. Tähän viestiin ei pankkini ole ottanut minkäänlaista kantaa. Kontorinhoitaja kertoi minulle, että Tapiola ei käytä minkäänlaisia välittäjäpankkeja vaan toimii suoraan ulkomaanpankin kanssa. En ole kuitenkaan maksanut mitään muuta ulkomaanmaksua kuin tämän, joka nyt on kateissa. Minun käskettiin vain odottaa, kun kysyin mitä voin asialle tehdä.
Otan kai seuraavaksi yhteyttä. Kuluttajavirastoon. Vai voiko joku kertoa oikeamman polun?

MUMMON PAINAJAINENKO ON TOTEUTUMASSA? Ovatko rahani kadonneet jälkiä jättämättä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti