sunnuntai 13. tammikuuta 2013

Syrjintää

Jokin aika sitten istuin metrossa, siellä junavaunun viimeisessä osastossa. Ympärilläni oli ruotsinkielistä nuorisoa. Kaikki olivat nuoria miehiä. Minusta on aina mukava kuunnella nuorten jutustelua ja kuuntelin taas hymy huulilla. Rastilassa junaan tuli keski-ikäinen mies, jolla oli lappu kädessään. Hän kysyi vasemmalla puolellani olevilta tiesivätkö he tien jonnekin Laivurinkadulle. Pojat pudistivat päätään: "NO English!". Samoin kävi oikealla puolellani olevien poikien kanssa. Minut mies ohitti sujuvasti. Niin kävi myös seuraavien kyselyjen kohdalla.
Minä olisin kyllä kysynyt vanhan näköiseltä ensin, sillä vanha todennäköisesti olisi tuntenut kaupunkinsa.

Kerran Etelä-Afrikassa työtoverini koululta oli kutsunut minut kotiinsa. Rouva ei ollut kertonut muille perheenjäsenille minun olevan valkoisen. Tulin vessasta halliin, kun kohtasin työtoverini aikuisen pojan. Hän huusi:
 "Mitä sinä teet minun kodissani?"
 " Olen äitisi kutsusta vieraana täällä", sanoin.
Poika meni keittiöön äitinsä luo ja alkoi läksyttää tätä:
" Se on saastuttanut minun kotini! Tämä koti ei ole enää entisellään, kun tänne on päästetty tuollainen saasta! Minulla ei enää ole kotia!"
Hän nyyhkytti teatraalisesti.
" Voisitko ajatella tutustua minuun hetken?" kysyin enkä jäänyt odottamaan vastausta. Väkisin kerroin hänelle miten -60-luvulla olin heiluttamassa nyrkkiäni Vanhalla Ylioppilastalolla Etelä-Afrikan rotusortoa vastaan ja asettamassa boikotteja Etelä-Afrikkalaisille tuotteille, koska maassa oli rotusorron aika. Poika kuunteli.
Hän kertoi miten hän oli juuri edellisviikolla saanut lentäjäopintonsa siihen vaiheeseen, että hänen piti hakea passia, jotta voisi suorittaa opintonsa loppuun. Passitoimistossa hän oli täyttänyt lomakkeen ammatin harjoittajan passia varten. Valkoinen nainen luukun takana oli repinyt hänen paperinsa ja käskenyt täyttää turistipassihakemuksen.
- Valmistun lentäjäksi ja tarvitsen ammattiani varten passin.
- En ole tavannut vielä yhtään mustaa lentäjää, oli valkoinen virkailijanainen töksäyttänyt. Täytä uusi lomake!
Ja nuorimies täytti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti